Dante például nem mondta az illető csónakról, hogy rozoga, de Babits beleírta, mert így jött ki a rím. Nádasdy verzióját olvasva az egyszerűsége és közérthetősége tűnik fel először. A műfordító maga is elismeri, hogy reméli, használják majd az iskolákban a fordítását, és a diákok majd ezen keresztül ismerkednek meg az Isteni színjáték -kal. Lábjegyzeteket is tervez a lapok aljára, szerinte ez azért fontos, mert mára a hittani ismereteink gyérebbek. Sok dolog, ami még Babits korában is triviális volt, ma magyarázatra szorul. A másik fontos változás, hogy a Babitsnál még egybefolyó szöveget Nádasdy alcímekkel tagolja. A műfordító szerint ez így olvasóbarátabb, könnyebb visszakeresni, hol tartottunk. Fotó: Kővágó Nagy Imre Nem meglepő, hogy a fordítás legnehezebb része az Isteni színjáték első, legismertebb sorainak fordítása volt. Nádasdy elmesélte, hogy amit Babits soraiként ismerünk (" Az emberélet útjának felén / egy nagy sötétlő erdőbe jutottam "), azt eredetileg nem Babits, hanem Arany János írta, aki elkezdte fordítani a művet.
Főleg a Pokolban nagyon érződik ez a keserűség és düh, ahogy szidja az ott élő embereket és a hanyatló erkölcsöket, nem szívesen lettem volna kortársa, aki keresztbe tett neki, tényleg senkit sem kímél, sőt, azoknak sem kegyelmez, akik jótevői voltak (pl: megszállhatott náluk a száműzetése során) vagy csak kedvelte őket (tanítómestere a Pokolba, barátja a Purgatóriumba kerül például). A pápaságot sem kíméli, én őszintén meglepődtem, hogy nem volt betiltva az akkori Itáliában. Később ez a hangnem már inkább apatikus, valamilyen szinten ironikus is, hogy a pápaság-pártiságért száműzött író élete végére (mikor a Paradicsomon dolgozott) már császárpártivá vált. Beatricéről is tudni, hogy valós személy volt, akibe gyerekként beleszeretett Dante, aztán mindketten mással házasodtak, a nő fiatalon meg is halt. A Színjátékban nagy szerepe lesz Beatricének, isteni szent nőkét ábrázolja, aki pszichopomposzává válik a Paradicsom-túrán. Kíváncsi vagyok Dante felesége (és gyerekei! ) mit szóltak ehhez!
Felhasznált irodalom: Dante: Isteni Színjáték. Ford. Nádasdy Ádám. Magvető Kiadó. Budapest, 2016. Dante: Isteni Színjáték. Babits Mihály. Talentum Kiadó. Budapest, é. n.
vetélkedőhöz hasonlította: "Dante elkezd beszélni valakiről, de nem árulja el, hogy hívják. Azt mondja: ' tudjátok, aki itt és itt született, testvére volt a nem-tudom-kicsoda... ' Várja, hogy valaki bekiabáljon: 'az Aenaesról van szó! '" Nádasdy szerint a középkorra az volt jellemző, hogy könyvtár híján az emberek mindent fejben akartak tartani. Az Isteni színjáték minden középkori tudást magába próbált sűríteni, mint egy lexikon. Dante (Faragó Zénó) fölött magasodikVergilius (Ladányi Andrea) | Fotó: Kővágó Nagy Imre Nádasdy Ádám két fontos újítása Babits verziójához képest az új versforma és az alcímek bevezetése. Babits követte az eredeti olasz szöveg hármas rímelését, Nádasdy viszont nem használ rímeket. Azt mondja, ez azért van, mert neki fontosabb, hogy mit mond Dante, mint hogy hogy mondja. Nádasdy szerint két iskola van, és ő inkább a "tartalmi" iskolához sorolja magát a "költőibb" iskolával szemben. Művészi bravúrnak tartja Babits fordítását, de hozzáteszi, sok pontatlanságot tartalmaz.
Hálózati kritikai kiadás Szerkesztő Mátyus Norbert Jelen szövegkiadás az OTKA PD 71554. számú, "Babits Isteni színjáték -fordítása és Dante életműve" című kutatás támogatásával valósult meg. Az oldal a jegyzetek feltöltésével folyamatosan bővül. Utolsó frissítés: 2011. 10. 17. Előszó Dante-könyvem egymást követő kiadásai technikai okokból mindeddig változatlan lenyomatok voltak. Régi szándékomat követve, összegyüjtött munkáim sajtó alá rendezésének alkalmát használtam föl a fordítás és kommentár átdolgozására. Sajnos, viszonyaim nem adtak időt és lehetőséget ahhoz a széleskörű tanulmányhoz, melyet ez az átdolgozás kívánt volna. Meg kellett elégednem avval, hogy a könyvet legalább kicsiségekben és külsőségekben jobbá és hasznosabbá tegyem. A fordításon csak keveset változtattam, inkább a magyar vers kedvéért; de az életrajzot lényegesen bővített formában adtam, idézetekkel átszőve; a bevezetéseket és tárgymutatókat egységesítettem; s a kommentárt oly módon csoportosítottam át, hogy az olvasót a visszalapozgatásoktól megkíméljem.
"A hernyó-pokol, báb-purgatórium után következik a pillangó-mennyország. " (Kosztolányi) 3 hónapot töltöttem Dantéval és egy kurzus keretében jól kielemeztük az egészet, kb. 30 oldal jegyzetet írtam a füzetembe, úgyhogy megpróbálom rövidre fogni itt. Először is a kiadásról: a Nádasdy fordítást olvastam a Magvető kiadásában, ami ugyan elveszti a Babits által követett rímképlethez ragaszkodást, de cserébe sokkal érthetőbb lesz. Mindenki eldöntheti ki melyiket preferálja, bár ez kikerülhető, ha párhuzamosan olvassa valaki a MEK-en lévő könyvvel, csak hát kinek van erre ideje/kitartása? Én mindenesetre elégedett voltam a Magvető munkájával, nagyon alaposak a jegyzetek és még kis ábrák is könnyítik a részek beosztásának felvázolásával az egész elképzelését, szerintem ezekre szükség is volt, mert egyszerűen annyi mindenre kell figyelni, hogy nehéz a sok infót fejben tartani. Az életrajzi háttér: ugye köztudott, hogy Dante azután kezdte írni ezt a monstrumot, hogy politikai okokból száműzték szeretett városából, Firenzéből.
KÉPGALÉRIA – klikk a képre! Milyen kihívásokkal kell szembenéznie annak, aki az Isteni színjáték fordítására vállalkozik? Hogyan lehet a mai olvasó számára érthetővé tenni Dantét? Mit tanulhatunk Dantétől? Külön lehet-e választani a fordító szövegről vallott felfogását a fordított szövegtől? Milyen tanulságokkal szolgált a fordító számára a Commedia átültetése a saját anyanyelvére? Elsősorban ezekre a kérdésekre keresték a választ a kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Nádasdy Ádám nyelvésszel, a mű fordítójával és Mátyus Norbert irodalomtörténésszel, a fordítás szaklektorával Várkonyi Borbála esztéta, a Magyar Kurír szerkesztője beszélgetett. Az esemény házigazdája a Párbeszéd Háza igazgatója, Sajgó Szabolcs jezsuita szerzetes volt. Nádasdy Ádám elmondta, hogy kellő bátorságra és egy saját stílus kialakítására volt szüksége ahhoz, hogy Szász Károly és Babits Mihály után lefordítsa az Isteni színjáték teljes szövegét. Úgy vélte, a kor igényeinek megfelelően le kell mondania a Dante által használt költői forma követéséről, és sokkal nagyobb hangsúlyt kell fordítania a tartalombeli szöveghűségre, szemben Babitscsal, aki a költői forma pontos átültetését elengedhetetlennek tartotta.
16–20. ), Supka Géza terem Nádasdy Ádámmal és Szörényi László irodalomtörténésszel Turi Tímea szerkesztő beszélget Dedikálás 2016. 15 óra, XXIII. ), Magvető–Corvina stand (B22) 2016. április 24. 15. 15, XXIII. ), Supka Géza terem Újrafordította Nádasdy Ádám: Dante Isteni Színjáték a (A Magyar Műfordítók Egyesületének programja) 2016. április 28. 17 óra, REÖK, Szeged Dante Alighieri: Isteni Színjáték, Nádasdy Ádám fordításában A fordítóval beszélget Prof. Dr. Pál József tanszékvezető egyetemi tanár (SZTE) Költő, nyelvész, műfordító. 1947-ben született Budapesten. 1970-ben szerzett diplomát az ELTE angol-olasz szakán. 1972 óta az ELTE Angol Tanszékének munkatársa. Shakespeare különböző műveit több színházban az ő fordításában állították színpadra. A Magvető Kiadónál megjelent művei Elkezd a dolgok végére járni. Versek (1998), Shakespeare: Drámák. Műfordítások (2001), A rend, amit csinálok. Versek (2002), Ízlések és szabályok. Írások nyelvről, nyelvészetről (2003), Soványnak kéne lenni. Versek (2005), Az az íz.
A tolmácsolás óriási tudást, páratlanul széleskörű ismeretanyagot követel a fordítótól, s mindezen felül a nyelvi hajlékonyságnak, beleélő képességnek utolérhetetlen gazdagságát. A mű a magyar irodalom legnagyobb teljesítményei közé tartozik. Babits ezzel a mesterművel nyerte el 1940-ben a legnagyobb olasz irodalmi díjat. A középkor óriása, Dante és a modern magyar líra nagy klasszikusa, Babits Mihály iránt a magyar szellem méltóbban nem róhat ja le tiszteletét, mint azzal, ha kettejük remekét, a magyar "Isteni színjátékot" a nagyközönség számára hozzáférhetővé teszi. Egyetlen kötetben... Tovább Tartalom Előszó 1 Az első kiadások előszavai 3 Figyelmeztetés az olvasóhoz 7 Dante élete 9 Pokol 69 Purgatórium 209 Paradicsom 249 A túlvilág egyes részei Dante énekeiben 491 A dantei túlvilág tervrajzai 494 Tárgymutató 496 Nincs megvásárolható példány A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.