2020. október. 03. 20:00 Balla István Most akkor ki ölte meg Barta Tamást? Lenyűgöző koncertfelvételek a LGT amerikai és angliai turnéjáról, egy megrázó anya-fiú kapcsolat a 70-es évekből, társadalmi riport a disszidensek életéről – ennyi is elég lett volna egy izgalmas dokumentumfilmhez. A Loksi legendás gitárosáról, Barta Tamásról szóló Siess haza, vár a mama! azonban többet akart mutatni. A zenész karrierjéről, disszidálásról és főleg a rejtélyes haláláról viszont csak maszatol.
Az elmúlt hetekben rengetegen keresték meg az alkotókat a világ minden tájáról; magyarok, akik az 1970-es és 1980-as években Los Angelesben éltek, ismerték Barta Tamást és amerikai életét, annak körülményeit. Számtalan történetet, információt osztottak meg, volt, aki névtelenséget vagy bizalmasságot kért. Az MTI-nek adott közleményben most kiderült, hogy az alkotók hónapok óta dolgoznak a film folytatásán. Barta Tamás (1948-1982) a hatvanas évek közepétől a Syconorban játszott, megfordult a Syriusban, majd a Hungáriába került, játszott a csapat első, Koncert a Marson című albumán (1970). 1971-ben Presser Gáborral, Frenreisz Károllyal és Laux Józseffel együtt megalakította a Locomotiv GT-t, amely a magyar rockzene meghatározó csapata lett. Az ő gitárjátéka hallható az LGT első három lemezén (Locomotiv GT - 1971, Ringasd el magad - 1972, Bummm! - 1973), a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című albumon, valamint Zalatnay Sarolta és Kovács Kati egy-egy lemezén. A hetvenes évek első felében az egyik legjobb gitárosnak számított Magyarországon, emellett remek zeneszerző és énekes is volt.
Olyan ez a Siess haza, vár a mama! című dokumentumfilm, mintha két, amúgy egymást nem kioltó történetet próbáltak volna egybegyúrni, ám nem sikerült. A Barta Tamás és az édesanyja között zajló, Polimer kazettákra felvett hangos levélváltás ugyanis kifejezetten érdekes. A történetírók eddig többnyire csak arról tudósítottak, hogy Barta Tamás, az LGT gitárosa 1974-ben disszidált Amerikába, ahol 1982. február 16-án meggyilkolták. A film ezt a nyolc évet próbálja rekonstruálni, a fellelhető tények és dokumentumok mentén nem is rosszul, amíg el nem jutunk a tragikus eseményig – amiről azonban több a sejtetés, mint a bizonyosság. Az egyetemen a bizonyításvizsgán általában erre mondják azt, hogy jól van, fiam, ülj le, elégtelen. Nagy kár, hogy ez a dokumentumfilm éppen ott ér véget, ahol Barta Tamás története talán kezdődhetne is. Mert ha valahol tetten lehet érni a sorsszerűséget, az éppen az ő története. A fiatalemberé, aki annyira vágyott a szabadságra, a boldogságra, hogy még arra is képes volt, hogy annak reményében, hogy arra rátalál, elköltözött egy másik kontinensre – majd végül rájött, hogy persze a körülmények fontosak, ám a boldogságért nem kell óceánokat átutazni.
1974-ben nem tért haza az LGT amerikai turnéjáról; egy darabig még zenélt, aztán különböző üzletekbe fogott. 1982-ben máig tisztázatlan körülmények között lelőtték Los Angelesben. Forrás: MTI
A filmet azért támadja a volt üzlettárs a bíróságon, mert ellenzi, hogy benne legyen a filmben az a felvétel, amikor ő maga mondja el saját magáról, hogy ő volt a Barta-gyilkosság első számú gyanúsítottja, mert az ő fegyverével történt a haláleset. A film letiltásáért indított bírósági eljárás során azt mondta a volt üzlettárs, hogy 1982-ben tanúként hallgatták ki őt Barta halála után és soha nem is volt gyanúsított. A sajtónak is nyilatkozta korábban és a forgatások, felvételek során is többször elmondta, hogy gyanúsított volt. A volt üzlettárs a per során azt is állította, hogy nem ő írta alá a beleegyező nyilatkozatot, tehát a nyilatkozat, ami szükséges ahhoz, hogy mutatni lehessen őt a filmben, állítása szerint hamis. A film készítői szerint ez nem így van – írják, hozzátéve, hogy a filmben semmilyen új információ nem hangzik el a Barta gyilkosságról/öngyilkosságról és a film semmilyen tényfeltárást nem mutat be Barta Tamás halálával kapcsolatban, hiszen az anya-fiú kapcsolatra és a "hangoslevelekre" fókuszál.
Kirajzolódik a '70-es évek Magyarországa és Amerikája között feszülő óriási ellentét, és anya és fia szenvedélyes beszélgetései filozófiai és erkölcsi magaslatokba érnek. A kommunizmusban vakon hívő Edit néni replikázik fia Amerikát és a kapitalizmust dicsőítő szólamaival. Történetükben az idő előhaladtával váratlan fordulatokat következnek. Barta Tamas - Siess haza, vár a mama! from Miradouro Media on Vimeo. Edit heroikus küzdelme az útleveléért, majd amerikai útja, és az azt követő küzdelmek- egy megható és drámai kapcsolat legmélyére engedik be a nézőt. Barta Tamásról olyan részleteket ismer meg a néző, amelyet eddig senki sem ismerhetett. Ki volt Barta valójában? Hogy ért véget az amerikai álma? Az izgalmas és fordulatokkal bővelkedő dráma közben a néző megismeri Barta Tamás amerikai környezetetét, barátait, az egykori gyanúsítottat, menyasszonyát, és még sosem látott koncertfelvételeken láthata a máig legnagyobb magyar rockgitárosnak tartott Bartát. Barta Tamás – Siess haza, vár a mama!
Barta Tamás, az LGT zenekar egyik alapító tagja, egyben a magyar rock történelem egyik legtehetségesebb gitárosa volt. Barta 1974-ben, karrierje csúcsán barátait és családját is megdöbbentette, amikor a zenekar amerikai turnéjáról nem tért haza Magyarországra. Édesanyja, Edit, aki egyetlen fiát várta otthon, magányosan élte le életét, de soha nem adta fel a reményt, hogy Bartát egyszer viszontlássa. Edit és Tamás magnókazetták segítségével tartotta egymással a kapcsolatot az Amerikai Egyesült Államok és Magyarország között. Őszinte, nem ritkán szenvedélyes beszélgetéseik hűen rámutatnak Edit vasfüggönyön túl és Tamás az amerikai új világban megélt éveire, valamint a kettő között meghúzódó óriási szakadékra. Edit életét a kommunizmus eszméje, Tamásét az amerikai álomba vetett hit hatotta át. Forgalmazó: Miradouro Kft
magyar zenés film, dokumentumfilm, 2019
A korabeli törvények alapján a "hazatérés megtagadásának bűntettét" követte el, amiért Magyarországon letöltendő börtönbüntetésre és teljes vagyonelkobzásra ítélték. Barta Tamás – Siess haza, vár a mama! (Fotó/Forrás: ú Eszter) Barta Tamás édesanyjának, Editnek halála után a fogadott lánya, Judit megtalál 12 darab audiokazettát. Ezeken a kazettákon levelezett egymással Barta Tamás és édesanyja, Barta Amerikában töltött nyolc éve alatt. Barta Tamás Los Angeles-i otthonában kazettára mondta édesanyjának szóló gondolatait, majd a kazettákat Magyarországra küldte, ahol Edit válaszait rögzítette kazettákon, majd feladta őket postafordultával. A kazetták megrázóan intim, őszinte és drámai "beszélgetéseket" tartalmaznak a több tízezer kilométerre, két "különböző" világban élő édesanya és fia között. A gitáros és édesanyjának intim, drámai "hangos" levelei egy fojtogató anya-fia kapcsolat legmélyebb bugyraiba engednek betekinteni, miközben megismerjük a hazáját elhagyó, amerikai álomban hívő tehetség küzdelmeit az "új világban", és kommunista érzelmű édesanyja magányát és elszigeteltségét a szocialista rendszerben.
A legendás LGT-gitárosról, Barta Tamásról szóló dokumentumfilm ellen bírósági eljárások folynak. "A Hajdú Eszter rendezésében készült Barta-filmet valószínűleg a közeljövőben örökre be fogják tiltani. Mindazonáltal az alkotók mindent tőlük telhetőt megtesznek annak érdekében, hogy 10 éves munkájukat megmentsék és bizonyítsák az igazukat" – áll Mester Sándor producer szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében. Mint írja, bírósági eljárások folynak fél éve ellenük és a film ellen. A bírósági eljárásokon a Portugáliában élő alkotók nem is tudnak részt venni a járvány miatt, ugyanis azok Budapesten zajlanak. "Így az érdekeinket sem tudjuk megfelelően képviselni" – írja. Az alkotók egyébként teljes erővel készülnek a Barta Tamásról szóló film második részére. A finanszírozással kapcsolatban felvették már a kapcsolatot a Nemzeti Film Intézettel és más, nemzetközi forrásokra is pályáznak. A munkacímén Lost in Los Angeles forgatásait 2021-ben tervezik elkezdeni, a film fejlesztése már 2020-ban elkezdődött.