A regény nem terjedelmes de át és át szövi a pilátusi történet, a bolsevik Moszkva és a személyes találkozások varázsa. Valamint nem kevés önéletrajzi pillanat. Hol a kor pontos képét kapjuk, hol pedig egy idõtlen történtet varázsát. Regénysíkok változnak, a mába ugrunk, hol az ördög báljába, vagy Jézus és Pilátus beszélgetésébe de az igazán utánozhatatlan pillanatok a jelenidejû orosz társadalmi szatíra. Olyan archetípusokkal akik sajnálatos módon ma is megállnák a helyüket. Ennek a sorozatnak nagy értéke, hogy azokat a pontokat erõsíti amelyek a regényben is kulcsszerepet játszanak, arról nem is beszélve, hogy a színészek játékában jól érzékelhetõ az idézõjeles játék és a realista szerepformálás együttese. Oleg Baszilasvili Wolandja olyan fix pont ami körül mint az eredeti mûben kisbolygók gyanánt "kering" a többi szereplõ, ezt nagyszerû játékával éri el, és a rendezés koncentráltságával a sorozat motorját alkotja. Ami a szokásos sorozatoknál nem jellemzõ, hogy az epizódszereplõk egyenértékû alakításokat nyújtanak ezzel megteremtve A Mester és Margarita lebegõ, hol hitregény, hol pedig társadalomkritikai világát.
Tényleg nem tudom, csodáljam e az oroszokat, vagy utáljam őket, de ez a sorozat ugyan olyan zseniális alkotás, mint Bulgakov regénye. Hála Istennek, kellő alázattal pontról pontra követi a regényt és nem akarja alföldi-módon újraértelmezni. 10/10 Qsa1 júl. 15:57:13 Ugye az megvan, hogy melyik könyvet vinnéd magaddal egy lakatlan szigetre? Jókora ostobaság? Magam is úgy véltem. De a könyvet már megtaláltam. És hogy a film? Nos, szerintem talán még nem készült ennél jobb adaptáció. Esetleg a Lear király, aminek nincs ll. része. Vagy a Tüskevár Bánhidi Lászlóval. Hogy van, akinek nem tetszik? Ez már az ő balvégzete! Igen ez facebook szint:) offtopic Én is. Kedves fórumtársunk többször is bizonyította, hogy "kultúrbunkó"; - kultúr nélkül. :-) Csatlakozom rövid, de lényeglátó véleményedhez! 2/10 Erről beszéltem. Nem egy szószátyár, tán ennyit is tud? Tiberio 2020 okt. 10. - 20:59:11 Csak a 8. részbe néztem bele: kiábrándító benyomásokat szereztem. Olvastam a könyvet (kétszer olvastam ki), fantasztikus élményt nyújtott.
Értékelés: 7 szavazatból Nyikolaj Makszjudov Poncius Pilátus című darabját próbálják, ám a premiert elhalasztják. Az írót gyengéd szálak fűzik Margarita Nyikolajevnához, akinek elmeséli, hogy már többször álmodott a sátánról. Amikor találkozik a fekete mágia professzorával, Wolanddal, már biztos benne, hogy a sátán garázdálkodik Moszkvában. Nyikolaj figyelmezteti erre Margaritát, ő azonban nem hisz neki. Az írót hamarosan elmegyógyintézetbe zárják. Woland professzor pedig megszervezi a Poncius Pilátus bemutatóját. Stáblista: Szereplők Mester/Nyikolaj Makszjudov
Felvetődik a kérdés, hogy miért a Sátánra hárul az igazságszolgáltatás feladata – ha már az igazságszolgáltatásnak muszáj valamiféle emberen túli világból jönnie –, miért nem Istenre? Erre az lehet az egyik lehetséges válasz, hogy Moszkvában mindenki ateista, Jézus történetét pedig illik mesének tartani, úgyhogy nem is csoda, hogy egy isten (és hit) nélkül maradt városban csak a Sátán tud bármit is elérni. A hatóságok természetesen az ő létét is tagadják, tetteit pedig megpróbálják szemfényvesztő bűvésztrükköknek beállítani, de a tények attól még tények maradnak: a Sátán botrányba fulladó varietészínházi előadása után valóban alsóneműben szaladgálnak a nők Moszkva utcáin; a történet egyik fő helyszíne, a Sátán moszkvai főhadiszállása, az 50-es számú lakás valóban leég; aki pedig meghal az ördögi mesterkedések következtében, az valóban halott. Mindez azonban csak a regény egyik rétege. A Sátán látogatásán, a városban véghezvitt felforgató tevékenységén és a hitetlen, korrupt moszkvaiak kifigurázásán és megbüntetésén kívül a regény sok egyébről is szól: a Mester nevű író sorsáról s az ő Ponczius Pilátusról szóló, botrányosnak kikiáltott regényéről; a Mester és az önfeláldozó, a szerelme kedvéért még a boszorkányságot és a Sátán melletti háziasszonykodást is örömmel vállaló Margarita kapcsolatáról; és arról is, hogy mi a különbség a valódi és az államilag támogatott művészet között.
Hasonlóan összetett a regény szerkezete is. A mű két könyvre, 18+14 fejezetre és epilógusra tagolódik, s mindvégig feltűnően cselekményes, ugyanakkor filozofikus. (A szerkezeti egységek száma megegyezik Jézus életéveinek számával. ) Az ókori regény alkotja a 2., a 16., a 25. és a 26. fejezetet, de ezek formálisan nem egyetlen személy előadásában jelennek meg. Az első részt Woland meséli el egy moszkvai padon, a másodikat – miután megismerkedett a Mester sorsával – Iván álmodja meg az idegklinikán, az utolsó kettőt pedig Margarita olvassa újra, mikor már visszakerültek kis házukba. Woland természetesen ismerte a művet, hiszen ő őrizte az elégetett kéziratot, mint ezt később megtudjuk, Iván pedig a Mester tanítványává vált a beszélgetések során. Margarita megismerkedésüktől fogva az: tanítvány és társ egy személyben. Az ókori regény cselekménye egyetlen nap alatt játszódik le: péntek reggeltől a következő napra virradó hajnalig, s ez a péntek természetesen a húsvét előtti nagyhét nagypéntekje.
A moszkvai regény főbb rétegei: a moszkvai élet általában, a szovjet emberek mindennapjai, mentalitása. A színházi-művészeti világ, ennek vezetői, hozzá nem értő hatalmaskodói. Az idegklinika mint a valóságot elviselni nem képes emberek menedéke, a humanizmus utolsó itteni őrhelye. A Mester és Margarita története. S végül Woland kapcsolata mindezekkel a rétegekkel. A műegésznek végül is két előtörténete van: az egyik az ókori regény, amelyben valóságosság és szimbolikusság folytonosan egymásra utal, a másik Mester és Margarita "előtörténete", a jelenig vezető két évben, s ebben a valóságos történet fokozatosan változik át szimbolikussá. E két előtörténetet a regény egymásra vonatkoztatja, ugyanakkor szatirikus-diabolikus cselekménysorával meg is magyarázza, hogy miért kell szinte szükségszerűnek tekintenünk az emberi történelem ilyenfajta alakulását.
Van egy vegyes oldal 2014- ből is akad hozzászólás, aztán sehol semmi. Ha ennyire jó ez a borzalom, miért nincsen mostani hozzászólás, 2-3 évre visszamenőleg. És lehet kultúrbunkózni, de ez is olyan idejétmúlt darab, mint a régebbi kötelező olvasmányok (bár azok legalább szóltak valamiről. ) Azért írtam, mert angol nyelvű feliratozással is meg lehet nézni, ha valaki úgy választja. Sőt aki oroszul tanul, orosz nyelvű felirattal is meg lehet nézni. DUNAWÖLD 2020 okt. 04. - 03:24:16 Lenyűgöznek. Anna Karenina. A Csendes Don. Most meg ez... Eszméletlen meglepetés! Amikor olvastam, nem értettem. Majd most, az orosz film segítségével. Köszönöm! Eszembe se jutott volna keresni! ligetiz51 2020 szept. 26. - 11:24:54 még a fiatalok könyveket is olvastak én is olvastam és emlékszem, hogy nagyon tetszett. De, hogy miért is már nem emlékeztem. Most a sorozat láttán visszajött a miért is..... sőt ez a sorozat még a könyvnél is nagyobb élmény mert zseniális filmes alkotás minden elemében. Oroszul fenn van a youtube-on is.